...
     
Julie Byrne + Annelies Monseré
zondag 29.10.2017
Loading Ticket Info
Wanneer:

zondag 29.10.2017

20:00 deuren

20:30 Annelies Monseré

21:30 Julie Byrne

23:00

einde

opstelling zittend (ongenummerd)
Julie Byrneus21:30

Misschien wel het mooiste folkplaatje van 2017: 'Not even Happiness' van de hand van Julie Byrne; Amerikaanse singer-songwriter met een fluisterend diepe stem en een elegant fingerpicking gitaarspel. Haar tijdloze liedjes – denk vroege Joni Mitchel, Cat Power met een gitaartechniek à la Nick Drake - staan bol van dromerige melancholie en wanderlust en roepen een uitgestrekte, landelijke sfeer op.

 

Julie Byrne bezingt mooie maar moeilijke liefde, de natuur, de plekken in de USA waar ze woonde en soms ook gewoon de blauwe hemel, slechts begeleid door haar gitaar en hier en daar een subtiele synth of sample. De kracht van haar muziek komt uit de stilte en de rust, waarbij elke beweging langs de hals van haar gitaar, elke ademhaling bijdraagt in de schoonheid.

 

Van Pitchfork kreeg Byrne de felbegeerde Best New Music stempel en ook in België spraken media als Humo, Knack Focus en De Morgen hun appreciatie uit. Niet moeilijk: wie 'Natural Blue' hoort is immers meteen verkocht. Na haar passage in de AB Club komt Julie Byrne in het najaar terug naar België voor een intiem concert in de sfeervolle Ryelandtzaal. 

'Onbekend en onbemind. Dat laatste weten we uit haar songs over teleurstelling en hoop op deze tweede plaat, in dat eerste zal snel verandering komen.' - Humo ***1/2

 

'Not Even Happiness has all the lucidity and tactility of a healing crystal — or more to the point, a rose quartz, the one that might help you to love.' - Pitchfork, BNM 8.3

 

'Dat Julie Byrne over een bijzonder talent beschikt en voor de nabije toekomst nog heel wat moois in petto heeft, mag u, vanaf heden, als een vaststaand feit beschouwen.' - Knack Focus ***

Annelies Monseréb20:30

Sinds Annelies Monseré in 2000 muziek begon te maken als solo-artieste, heeft haar sound een hele transformatie ondergaan. Aanvankelijk maakte Monseré instrumentale (piano)muziek tot ze haar eigen stem ontdekte en die een hoofdrol is gaan spelen. Op haar derde album ‘Somewhere Someone’, opvolger van ‘Helder’ en ‘Marit’, experimenteerde Monseré voor het eerst met het hammond orgel, een instrument die ook op haar recentste plaat ‘Debris’ terug komt. Hoewel de meeste songs op dat album bestaan uit slechts enkele instrumenten en Monseré’s wondermooie vocals, slaagt ze er toch in om een volle sound te creëren. Een sound die ongetwijfeld helemaal tot z’n recht komt in het decor van de Ryelandtzaal.

<Breaking Waves>

Een kraakpand voor nieuwlichters en genrebrekers.

REEKSEN ->